![]() |
Vanaf 2009 is de GT4-klasse, die al in vele landen een succes is, ook in Nederland op het circuit te zien. De tot de verbeelding sprekende auto’s en spectaculaire races zijn de factoren die de GT4-klasse tot zo’n aansprekende tak van autosport maken. Voor Nederland is het belangrijk dat het portfolio van nationale raceklassen in het Dutch Power Pack weer is aangevuld is met een multimerkenkampioenschap. Voor de organisatie en realisatie van het kampioenschap wordt samengewerkt met SRO (Stéphane Ratel Organisation), de internationale organisatie die over een rijke staat van dienst in de GT-racerij beschikt. Met SRO is een samenwerkingsovereenkomst voor drie jaar gesloten.
Na het internationale succes van de GT3-categorie werd de GT4-klasse door SRO in 2007 op Europees niveau in het leven geroepen. De klasse is bestemd voor sportieve auto’s die in grote aantallen worden geproduceerd en die een lagere pk-/gewichtsverhouding hebben dan de GT3-modellen. In het eerste seizoen raceten er auto’s als de Aston Martin N24, de BMW Z4 Coupé, de Ford Mustang FR500 GT4, de Maserati Trofeo, de Lotus Exige, de Nissan 350Z en de Porsche Cayman. De verschillende auto’s zijn zeer aan elkaar gewaagd en zorgen voor een spannende strijd op de baan. In 2008 werd de GT4-klasse ook ingevoerd in het Brits en Belgisch GT-kampioenschap, voor 2009 stond een verdere internationale uitbreiding op het programma, onder andere door de realisatie van het Dutch GT4.